CUBE introduceert nieuwe Aerium X:68X!

355695067_654580646713383_732652287190120992_n.jpg
  • jpg

CUBE lanceert zijn nieuwe Aerium C:68X-serie voor Challenge Roth. De volledig opnieuw ontworpen speciale triatlonfiets belooft verbeterde aerodynamica, geïntegreerde schijfremmen en een hele reeks functies om een individueel aanpasbare positie-instelling te bieden.

Het voorgangermodel, de Aerium C:68, was al een van de snelste triatlonspecifieke fietsen op de markt toen het in 2018 werd gelanceerd. De ontwikkelaars van CUBE waren niet tevreden met dit succes en waren vastbesloten om een nog waardigere opvolger te bouwen, met enkele specifieke doelen: in de eerste plaats extra opslag- en hydratatie-opties, evenals schijfremintegratie, zoals gevraagd door de professionele en leeftijdsgroepatleten - zonder afbreuk te doen aan de aerodynamische eigenschappen van de fiets.

In 2020 werden de eerste prototypes naar de windtunnel gestuurd voor eerste tests, en de resultaten bevestigden het: de nieuwe fiets zet een nieuwe maatstaf op het gebied van aerodynamica. De samenwerking met Lucy Charles-Barclay leverde ook nog meer feedback van onschatbare waarde en praktijkervaring op die in de ontwikkeling werd opgenomen. "Het was geweldig om vanaf het allereerste begin deel uit te maken van het ontwikkelingstraject. We hadden een lijst met ideeën die we samen met CUBE konden realiseren en ik weet dat het eindproduct ongelooflijk snel is. In 2022 reed ik een van de eerste prototypes in Hawaï en de resultaten getuigen van de opmerkelijke snelheid van de fiets. Ik kan niet wachten om weer te racen op deze absolute machine", zegt viervoudig Ironman Wereldkampioenschap zilveren medaillewinnaar en 2021 70.3 wereldkampioen Lucy. Testsessies in de windtunnel en op het circuit met zowel Lucy als Frederic Funk bevestigden dat de fiets is verfijnd en geperfectioneerd voor verschillende framematen en voor een breed scala aan rijders.

In feite hebben de ingenieurs de toch al indrukwekkende cijfers van het uitgaande model niet alleen behouden, maar zelfs verbeterd: de gloednieuwe Aerium C:68X is 3,63 watt sneller dan de Aerium C:68, het stuurkoppel is met 18% verminderd en het gewicht geschoren tot 9,1 kg voor de volledige fiets zonder het drinksysteem).

"We hebben enkele belangrijke elementen van het oude model overgenomen op het gebied van ontwerp en aerodynamica, zoals de Twin Head Tube, die de fiets ongelooflijk stabiel houdt bij zijwind, en de lage staande achtervorken, die helpen om het frontale gebied te verkleinen. De vork en cockpit zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en we hebben de schijfrembevestigingen geïntegreerd.Er is een drinksysteem met een blaas direct boven de trapas, dat we hebben ontwikkeld en getest in samenwerking met onze triatleten.In totaal bieden we nu verschillende opties voor drinksystemen en individuele configureerbare opslag. De gegevens die we hebben verkregen uit de windtunneltests en uit de samenwerking met onze atleten, laten zien dat we onze doelen hebben bereikt en opnieuw de snelste triatlonfiets op de markt hebben ontwikkeld", zegt Bernd Schenkl, Head of Engineering.

De individuele configuratie-opties op de opnieuw ontworpen cockpit zorgen ervoor dat elke rijder de optimale set-up kan vinden. Niet alleen dat, maar deze eersteklas fiets is gemaakt van stijf maar toch uitzonderlijk licht en stabiel C:68X koolstofvezel, het beste dat CUBE's interne koolstoflaboratorium te bieden heeft.

786200_D_04.jpg
786200_D_03.jpg
786300_D_09.jpg
786300_D_01.jpg
786200_D_08.jpg
786300_D_08.jpg
786300_D_02.jpg
786300_D_07.jpg
  • jpg

De nieuwe Aerium komt in twee verschillende modellen en een frameset.

Specs:

AERIUM C:68X SLT

• Frame: Aerium C:68X® Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Twin Head Tube, Full Internal Cable Routing, Flat Mount Disc, 12x142mm, AXH
  • Fork: Aerium C:68X®, Integrated Cable Routing, Flat Mount Disc, 12x100mm
  • Drivetrain & Remmen: Shimano Dura Ace Di2 12 speed, Shimano Dura Ace BR-R9270, Hydr. Disc Brake, Flat Mount
  • Wielen: Newmen Advanced SL R.80 Streem, Carbon
  • Gewicht: 9,1 kg / 9,7 kg (met Hydration)
  • Prijs: 8999 EUR

AERIUM C:68X SLX
  • Fork: Aerium C:68X®, Integrated Cable Routing, Flat Mount Disc, 12x100mm
  • Drivetrain & Remmen: Sram Force AXS™ 12-Speed, Sram S-900 Aero HRD
  • Voor- & Achterderaillleur: Sram Force AXS, Sram Force AXS™, 12-Speed